De bergen in

2 februari 2023 - Albufeira, Portugal

Zoals gisteren aangekondigd trekken we vandaag het binnenland in. Als eerste gaan we naar Silves. Er heest een serene rust in dit plaatsje. Wat wel horen is het geklepper van de ooievaars die op de nesten zitten rondom het Moorse kasteel dat we bezoeken. We zien gedurende dag nog vele bewoonde ooievaarsnesten en op thermiek zwevende ooievaars. Zo te zien gaat het goed met deze vogels. Dat hadden we al gemerkt door de vele aangekondige baby’s in onze omgeving.

De hele week is helder en zonnig weer. Prima om buiten actief te zijn met dun truitje of vestje aan. Vandaag lopen we een groot deel van dag in t-shirt omdat het te warm is voor een trui of vest. Hoe is het weer in Nederland????

Geheel tegen onze gewoonte in kopen we enkele souvenirs. Een Portugese haan en een uil die past bij mijn wijsheid.

Ons hoofddoel van de dag is het hoogste punt van de Algarve, de berg Foia. Het is niet moeilijk om deze berg te bedwingen. Je kan met de auto helemaal naar boven rijden en naast het uitzichtpunt parkeren. Voor de variatie lunchen we vandaag niet met zeezicht maar met bergzicht. Helaas is het vandaag een beetje heiig maar toch is het uitzicht de moeite waard.

We pakken nabij de berg Foia een geocache mee die te bereiken is via een onverharde weg. Deze weg wordt langzaam steeds slechter. Onze Citroën weet zich met gemak een weg door de kuilen en geulen te banen. Monique is wat minder op haar gemak.

We maken een tussenstop in Monchique. Een plaatsje met oude, steile, smalle straatjes waarin we met enige moeite een parkeerplaatsje vinden. We rijden door naar Caldas Monchique naar de bron der liefde die al sinds de Romeinse tijd bekend is en waar water van 27 graden uit komt. Naast de bron zijn nog steeds thermen. De bron is bepaald niet indrukwekkend, een dun straaltje water, de naam is overwoekerd en de omgeving is sleets. Hopelijk gaat het beter met de liefde.

Terug in ons appartement starten we met een culinair experiment. Bij de slager in de Intermache liggen mooie uitziende vleesgerechten. We weten niet hoe ze heten. De alleen Portugees sprekende slager maakt duidelijk dat het vlees in de oven bereid moet worden. Hoelang weten we niet. Monique doet een educated guess. Het gekruide vlees is verpakt in bladerdeeg en smaakt echt lekker. Het lijkt een beetje op steak Wellington. We weten niet wat we hebben gegeten. Maar toch concluderen wij dat dit een geslaagd experiment was.

1. Claudia van der Toorn:
    2 februari 2023
    Wat een mooie reis weer!
    Geniet van jullie verhalen