Cabo de São Vicente, Praia do Telheiro en Fortaleza de Sagres

31 januari 2023 - Albufeira, Portugal

Vandaag maken we onze langste dag rit in de Algarve. In anderhalf rijden we van Albufeira naar de zuidwestpunt van Portugal en hiermee met meeste zuidwestelijk punt van het Europese continent.

Deze locatie heeft de welluidende naam Cabo de São Vicente. Een mooi gebied met ruige rotsen en kliffen waar een vuurtoren op is gebouwd. Op dit punt ontdekken we dat we zijn ingeloot voor de HIT Bourgondische Autopuzzeltocht tijdens de Pasen. In de omgeving zoeken we een aantal geocaches. We lopen over spannende paden maar het uitzicht is fantastisch.

Aansluitend gaan we op zoek naar Praia do Telheiro een mooi strand ingeklemd tussen een aantal kliffen. We kunnen met de auto aardig in de buurt komen. Maar de afdaling naar het strand is erg pittig. We beperken ons tot een lunch met zeezicht.

Op de terugreis doen we Sagres aan en bezoeken we Fortaleza de Sagres. Een enorm fort dat op een strategische punt is gebouwd op het snijvlak van de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan. Wel een beetje kaal en je kan alleen langs de rand lopen. Er ligt een geocache parcours langs de rondweg dus Monique zoekt en ik geniet van het uitzicht.

We zijn pas na zes uur terug. We halen snel een diepvriespizza’s en warmen deze op in de oven van ons appartement.