Hamburg als tussenstop

7 augustus 2022 - Hamburg, Duitsland

We zijn op weg. Zondagmorgen zijn we om 7.15 uur vertrokken en rond 13.30 uur bij hotel Joseph in Hamburg gearriveerd. Ons hotel ligt vlak bij de Reeperbahn, vlak bij het red light district en midden in het uitgaansgebied. We parkeren de auto op het binnenterrein van het hotel. De toegang is alleen overdag te bereiken want s’avonds is de toeritstraat voetgangersgebied.

Het adres is Große Freiheit 22. Aan deze straat liggen diverse clubs, in enkele daarvan hebben de Beatles opgetreden voordat ze bekend werden. Gelukkig is er een geocache tour die ons langs de historische Beatles plekjes leidt.

We hebben net als alle toeristen een 9 euro ticket gekocht waarmee we in de maand augustus gratis met het OV in Duitsland kunnen reizen. We lopen als eerste naar de oever van de Elbe. Dankzij de Elbe kunnen grote zeeschepen Hamburg bereiken. Met een soort veerboot varen we naar het gebouw van de oude Elbetunnel. Dit is een fiets-voetgangers die je met grote liften kan bereiken. We hebben gemerkt dat de tunnel nog intensief wordt gebruikt.

We reizen met de U-bahn naar de Rathausmarkt. Het is zondag en erg rustig dus pakken we snel de metro naar onze volgende bestemming. De Speicherstadt in het Duitse Hamburg is een complex van pakhuizen, gebouwd tussen 1883 en 1927 op een reeks eilandjes in de rivierbedding van de Elbe. De opslagzone maakt deel uit van een ouder deel van de haven van Hamburg. De eerste magazijnen, gebouwd met baksteen op een fundering met heipalen, werden in 1888 in gebruik genomen. Monique vindt hier haar tweede geocache. Het terras op het eilandje kent een te lange wachtrij. Gelukkig vinden we snel een ander terras waar we genieten van ons eerste Duitse biertje.

Inmiddels heeft Monique ruime 12.000 stappen op haar stappenteller en raakt de Energie een beetje op. Met de bus gaan we richting hotel waar we nog in moeten checken. We rusten even uit en gaan eten op een terras in de buurt van het hotel. Jullie kunnen vast wel raden wat wij hebben gegeten.

Na het eten pakken we nogmaals het OV voor het bezoek van een van belangrijkste bezienswaardigheden van de stad. De Sankt Nikolaikirche (Sint Nicolaaskerk) was een grote kerk in het centrum van Hamburg, in de Altstadt. Door bombardementen in de Tweede Wereldoorlog is het kerkgebouw veranderd in een ruïne. De 147 meter hoge Nikolaiturm, ooit voor korte tijd het hoogste bouwwerk van de wereld, staat nog wel overeind.

Tegen 20.30 uur zijn we weer teug in het hotel. De stappenteller staat inmiddels op ruim 17.000. We zijn moe van het vroege opstaan en het bezoeken van een stad. Ik heb zo het vermoeden dat wij ons niet in het Hamburgse Uitgangsleven gaan storten.

Tot het volgende verhaal.