Via Kaunas naar Rusdiskes

15 augustus 2019 - Rusdiskes, Litouwen

Restje Klaipeda​​​​​​

​Gisteren afgesloten met de mededeling dat we uit eten gingen. Dat hebben we inderdaad gedaan in een sfeervol straatje in het centrum van Klaipeda. Daarna nog even naar de supermarkt om een koud biertje te kopen voor op de hotelkamer. Dit ging niet door want het blijkt dat je in Litouwen geen alcohol mag kopen na 20 uur hier werden we op gewezen door een bewaker in de winkel die geen Engels sprak. De kassiere gelukkig wel. Verrassend. Dan doen we het maar met een lauw biertje uit de auto.

Voor het hotel (letterlijk de oprit van het hotel) tanken we benzine voor 1,19 Euro de liter.

’s Morgens gaan we eerst we terug naar supermarkt om inkopen te doen voor de komende dagen. Gelukkig mogen we nu wel bier kopen.

Kaunas

We maken een tussenstop in Kaunas. Met enig geluk hebben we snel een plek om een vol parkeerterrein. Bij de betaalautomaat blijkt dat we vandaag niet hoeven te betalen. Bij navraag omdat het een feestdag is (Maria Hemelvaart).

Het kasteel is ook dicht dus lopen we maar een rondje door het historische centrum. En passant vindt Monique een zeer grote geocache.

Vakmatige uitstapje

Als voormalige E-laadpalen specialist valt mij op dat de laadinfrastructuur voor elektrische auto in Litouwen zeer goed verzorgd is. Langs de snelwegen staat op bijna iedere rustplaats een snellaadstation en op parkeerterreinen staan plekken voor gewone laders. In Klaipeda zijn zelf aparte rijbanen voor elektrische auto’s. Alleen elektrische auto’s zijn er nauwelijks. Gedurende ons verblijf in Litouwen heb ik pas twee elektrische auto’s gezien. Wat je wel heel veel ziet zijn elektrische stepjes waarmee jongeren door de voetgangers gebieden scheuren.

Camping de Harmonie

We verblijven op een camping van een Nederlandse eigenaar. De camping lijkt op de camping in Tsjechië bij Brno van Teun en ??? (info voor Alex en Mieke). Het is erg rustig, circa 5 andere plekken zijn in gebruik. We hebben zelf een grote plek vlak bij de lokale vijver. Monique is blij dat zij weer eens zelf kan koken. Op het menu staat bloemkool met kipfilet. Ons menu past goed bij deze Nederlandse camping.

Nu ga ik een toetje. Morgen weer verder.........

1. Piet Klein:
    15 augustus 2019
    Leuk jullie belevenissen van de reis op deze wijze te volgen. Toch een hele ander wereld daar.