Restlijstje

3 februari 2023 - Albufeira, Portugal

De topattracties van de Algarve hebben we inmiddels gezien. Vandaag starten we met de B-lijst.

Onze eerste bestemming is Portimao. De omschrijving, voormalige hoofdstad van het ingeblikte sardientje dat transformeert naar een normale badplaats, roept geen hooggespannen verwachting bij ons op. Wel worden een mooie oude binnenstad, boulevard en haven belooft. De boulevard is duidelijk recent opgeknapt maar is ook saai en leeg, de haven is gewoontjes en de oude binnenstad is niets bijzonders en wij konden ook de geocache niet vinden.

We rijden snel verder. De tolwegen in de Algarve werken met een systeem van elektronische betaling. Bij de huurauto konden we het betaalsysteem tegen een aanzienlijke meerprijs laten activeren. We hebben dit niet gedaan en we hebben Google Maps op tolwegen vermijden gezet. Hierdoor komen we bij onze oost-west bewegingen telkens op de N125 uit. We hebben deze weg al een aantal keren bereden en zagen al eerder een nieuw bruin bordje met een plaatje van een soort hunebed erop. We besluiten het bordje te volgen en komen uit bij Alcalar. We komen om 12.55 uur aan. De site sluit eigenlijk tussen 13 en 14 uur. Maar we zijn vandaag de 5de en 6de bezoeker, de medewerker stelt graag zijn lunchpauze even uit. De site bestaat uit een aantal graafheuvels en educatieve voorzieningen zoals in Wilhelminaoord.

We vervolgen onze route en kiezen bewust minder snelle routes. We komen over mooie weggetjes en langs grote landgoederen waar wijn en citrusvruchten worden verbouwd. We eindigen op het strand van vlak voor Lagos. Het strand is hier erg breed en er  is geen klif te bekennen. Het lijkt op een strand in Nederland. We lunchen op het strand wederom met zeezicht.

We parkeren nabij het oude centrum van Lagos. Gelukkig is dit wel een leuk stadje met een fort, stadsmuren en steile straatjes. Na enig zoeken vinden we het groene pand uit de toeristen folder. Monique kan zich niet beheersen en moet iets kopen van ons kleinkind in spe.

Vandaag geven we een vervolg aan het culinaire experiment van gisteren. Vanmorgen hebben wij twee verschillende vleesgerechten gekocht. Gelukkig sprak deze slager wel Engels. We vernemen  hoelang de gerechten in de oven moeten. We weten nu ook de namen. Croissant Carne (gehakt met bladerdeeg) en Pernas Frango Rechea (vlees omwikkelt met kip en spek). De vleesgerechten wegen ieder zo’n 400 gram en kosten ongeveer 4 euro per stuk. Vlees is goedkoop in Portugal. Gelet op de grote omvang van de porties lunchen we licht en hebben er alleen sla bij. Ook deze vleesgerechten smaken prima maar die van gisteren, het  gerecht zonder naam, was toch is iets lekkerder.

1. Mieke:
    Goede reis terug!
  2. Opa en Ria:
    Goede vlucht
  3. Opa en Ria:
    Goede vlucht
  4. Nicole:
    3 februari 2023
    Dank weer voor het meereizen!
  5. Laura:
    3 februari 2023
    Ik heb kruimel voorgelezen dat er een kadootje voor hem wacht! Wat een lieve opa en oma heeft hij toch ;)