Terugblik op bezoek Baltische Staten

22 augustus 2019 - Tallinn, Estland

Nu we op zee zitten op weg naar Helsinki blik ik terug op ons bezoek aan de Baltische Staten.

Dit zijn moderne westerse landen. Er wordt gewerkt om de boel op te knappen. Veel gebouwen worden gerenoveerd en we zijn heel wat wegwerkzaamheden tegen gekomen. Hier en daar een oude niet opgeknapte Sovjets flat en vervallen  huisjes op het platteland.

De doorgaande wegen zijn goed, landweggetjes vaak nog onverhard. Nauwelijks snelwegen dus verplaatsingen kosten wel wat tijd.           Het wagenpark is vrij nieuw, weinig klassiekers gezien. De maat van een auto is hier minimaal VW Passat. Je ziet nauwelijks formaat VW Golf en zeker geen formaat Nissan Micra.  Een liter benzine kost tussen de 1,19 (Litouwen) en 1,36 (Estland).

Je ziet werkelijk over al bushaltes, zelfs langs onverharde wegen. De dienstregeling hebben we niet bekeken. De bussen en treinen zijn allemaal vrij nieuw of gerenoveerd. Hetzelfde gold voor een ambulance die op de camping voor een van onze buren langs kwam. Je kan op veel plekken contactloos betalen op enkele een traditioneel restaurant, camping of veerpont na.

De Baltische Staten voelen veilig aan. Geen moment van onveiligheid ervaren ook niet met het parkeren van een volgepakte westerse auto. Politie zie je nauwelijks. Gele NL kentekens zie je hier maar weinig.

Over het algemeen is het erg rustig met uitzondering van de toeristische trekpleister. Hier komen ook veel lokalen naar toe. Hier is het dan vaak lastig om te parkeren. Je krijgt de indruk dat de parkeerplaatsen nog niet zijn afgestemd op het groeiende wagenpark.

Nagenoeg alle jongeren spreken Engels. Het is overal schoon en er ligt geen rotzooi langs de wegen. Supermarkten zijn hetzelfde als in Nederland. Prijzen met uitzondering van Tallinn liggen een stuk lager dan in Nederland.

De Staten lijken erg op elkaar. Litouwen is wel iets duurzamer met  E-laadpalen en statiegeld. Van de hoofdsteden is Vilnius onze favoriet.

Tot zo ver deze tussenbeschouwing. Later vandaag weer een normaal reisverslag.

1. Laura:
    22 augustus 2019