We zijn weer thuis en een terugblik (4 december)

4 december 2021 - Den Haag, Nederland

Thuisblijvers,

De terugvlucht is soepel verlopen. Laura heeft ons opgehaald van Schiphol en we zijn weer in ons eigen huis. We zijn een beetje gaar van het tijdsverschil en een nacht niet slapen. Hieronder een terugblik op onze reis.

Terugblik

Deze reis was vooral bedoeld om Mieke te zien en te zien waar zij aflopen jaren heeft geleefd. Dit is gelukt we hebben Huntington bekeken en de plekken waar Mieke heeft gewoond, gestudeerd en gewerkt gezien. Net op tijd gelet op haar aanstaande vertrek naar Indiana. Daarnaast samen met Mieke  door Canada en de USA gereisd.

Kilometervreten

Deze vakantie veel gereisd en veel kilometers gemaakt. Volgens de reislogger hebben we 5.083 kilometer afgelegd. In werkelijkheid hebben we ruim 7.000 kilometer (43.777- 36.588) in onze gehuurde Jeep Grand Cherokee gereden. Door het comfort van Jeep en het rijden op cruise controle voelde het niet als 7.000 kilometer. Ik denk dat Mieke, onze petrolhead, ruim de helft van het aantal gereden kilometers achter het stuur heeft gezeten.

We hebben 12 Amerikaanse Staten en de Canadese staat Ontario aangedaan en 56 geocaches gevonden.

Muziek

Tijdens het autorijden is een muziekje aan wel zo prettig.We kwamen er snel achter dat de Amerikaanse radiostations niet om aan te horen zijn. Nauwelijks muziek, veel reclames en heel veel presentatoren die graag hun eigen stem in de ether willen horen. Helaas geen Amerikaanse versie van Skyradio gevonden. Gelukkig hadden we de playlist met 556 nummers op de telefoon van Leo. De shuffle functie leek wel een bijzonder voorkeur te hebben voor nummers van The Beatles en Guus Meeuwis. Als afwisseling hadden we de playlisten van Mieke.

Eten

Deze vakantie regelmatig zelf gekookt en uitstekend gegeten bij de ouders van Bella en de vader van Holly. Maar ook heel vaak uit eten geweest. Net zoals in de vakantie op Rhodos heb ik een top 3 gemaakt van de restaurant waar we gegeten hebben. Toen gingen we de laatste avond bij restaurant nummer 1 eten. Dit keer hebben we, om praktische en logistieke redenen, de laatste avond bij nummer 2 gegeten.

1. J.T. Hannah’s Pigeon Forge

2. Chuck’s Roadhouse Niagarra Falls

3. Minalo’s pizza in Nashville

De steak bij J.T. Hannah’s was de absolute nummer 1. Mieke durfde het na deze ervaring niet meer aan om steak te gaan eten bij het Texas Roadhouse. Het eten bij Chuck’s was goed. De pizza bij Minalo’s was uitstekend en dit restaurant krijgt de prijs voor de beste prijs-kwaliteit verhouding. Helaas moet ik opmerken dat Mieke haar favoriet Wendy’s niet in de buurt komt van deze top 3 en dan heb ik de beignet van café du Monde en de hotdog van Hillbilly nog buiten beschouwing gelaten.

Corona

In mijn reislogger toe op heden dit woord vermeden. Lees maar na. Toch hangt het als een grijze deken over deze reis heen. Uitstel van deze reis, inentingen en gedoe met testen en invullen van formulieren en apps.

In Canada kom je nergens in zonder mondkapje en bij de restaurants wordt een strikt 2G-beleid gehanteerd. In de VS is het allemaal veel losser, geen mondkapje plicht en geen controle op inenting. Wel een mondkapje in het OV en in de zuidelijke staten zijn alleen de drive trues open en zijn de restaurants met binnenzit mogelijkheden gesloten. Ook gemerkt dat veel renovaties nu worden uitgevoerd.

Wel wordt de mensen verleid om zich in te laten enten maar als beloning een giftcard voor de supermarkt o.i.d. Inenten is laagdrempelig. Monique kon zonder afspraakbij de CVS naar binnen lopen om een boosterprik te halen.

Sommige zaken zijn gesloten zoals de People Mover in Detroit. Jammer dat zij op de website de bedrijfstijden niet hadden aangepast. Wij droegen wel een mondkapje in de supermarkt en in lange rijen met mensen en werden niet of nauwelijks beperkt in ons  doen en laten.

Weer

We hebben voor november goed weer gehad. Een paar buitjes en af en toe was het kil. Met name tijdens de footballwedstrijd en de laatste dag in Niagarra Falls. In New Orleans en Floriade hebben we zelfs in ons T-shirt gelopen. Behoudens de reeds genoemde kille momenten heb ik mijn winterjas niet aangehad en heb in mijn fleece vest gelopen. Heel on-Hollands: we mogen niet klagen over het weer tijdens onze reis.

Bezienswaardigheden

Naast bezienswaardigheden hebben wij via de bezoeken aan de ouders van Bella en de vader van Holly een inkijkje gehad in het Amerikaanse leven. Maar dit kan ik moeilijk als bezienswaardigheden betitelen. Daarom onze top 3 van bezienswaardigheden gemaakt. We beperken ons tot de USA want de Niagarra Falls verdienen ook een hoge waardering. Hier zou ik zeker naar toe gaan als je ooit in de buurt bent. Ik kan het Cadillac Motel aanbevelen.

1. Stampede show in Pigeon Forge

2. Swamp tour nabij New Orleans

3. River Gorge bridge

De nummers 1 en 2 waren er erg Amerikaans. De wandeling door River Gorge was prachtig en als weg-en waterbouwer kan ik de hoge stalen boogbrug erg waarderen. Nashville,  New Orleans en Detroit vielen iets tegen. Mogelijk door dat het hier erg rustig was en zaken door Corona of renovatie gesloten waren.

Als je googelt op bezienswaardigheden zal je een hele andere top 3 vinden.

Dit was ons laatste vakantie bericht.

Mogelijk tot een volgende reis.