Boomtoppen en asperges (29 april)

30 april 2024 - Doberatsweiler, Duitsland

Beste volgers,

Voor ik start met deze reislogger een korte toelichting. We hebben gisteren een Bodensee card plus gekocht. Hiermee kan je “kosteloos” gedurende de geldigheid attracties bezoeken. De kosten van deze kaart waren iets minder dan een kaartje voor Santis lift dus hebben deze kaart gekocht. Met de Bodensee Plus kaart kon je ook een stempel van Liechtenstein later zetten. Vandaag gaan we ook een aantal Bodensee Plus kaart attracties bezoeken. Daar zitten ook attracties bij die we zonder gratis toegang niet zouden bezoeken.

We gaan als eerste naar het Duitse plaatsje Scheidegg. We bezoeken eerst de watervallen die in twee etappes 40 meter overbruggen. Categorie zonder kaart niet bezoeken.

We rijden door naar de Skywalk Allgau. Tussen de bomentoppen is loopbrug gemaakt. Dit is fraai aangelegd. Je kan met een rolstoel of kinderwagen met de lift in de uitzichttoren naar diverse niveaus en kan de route door de bomentoppen met lichte afdeling volgen. In de uitzichtoren kan je over de Oostenrijkse bergen, de Bodensee en het bos kijken. Honden mogen niet naar binnen maar voor honden zijn speciale hondenhutten gebouwd, die je kan afsluiten. We doen alles met de trap en volgen de route door de bomentoppen. Beesten zien we niet, die zitten vast op hun gemak elders in het bos. Volgens goed Duits gebruik is er een groot restaurant met veel tafels buiten. Dit keer maken we hier gebruik van voor een semi lunch. Ik zit in mijn nieuwe overhemd met lange mouwen in de zon buiten terwijl achter mij nog grote sneeuwhopen liggen. Deze attractie zouden we ook zonder Bodensee Plus kaart bezocht hebben.

De volgende bestemming is de Pfander. Dit is een Oostenrijkse berg met een kabelbaan. We verblijven in de Pfanderstrasse dit is een zijstraat van de Santisstrasse, vernoemd naar de berg die we gisteren in Zwitserland hebben “bedwongen". Ik vermoed dat we in de bergenbuurt verblijven.
De kabelbaan loopt van de rand van de Bodensee naar de top. We hebben een aardig uitzicht over de Bodensee maar het overzicht op de omliggende is niet zo spectaculair als op de Santis. Dit was ook onze verwachting. Deze attractie hadden we waarschijnlijk zonder Bodensee Plus kaart niet bezocht. Door de berg loopt de Pfandertunnel die veel door Nederlanders wordt gebruikt die gaan wintersporten in Voralberg.

Op maandag zijn de musea gesloten. We hebben geen andere attracties in de buurt die we zouden willen bezoeken. Het kwik begint aardig te stijgen dus zoeken we in T-shirt de waterkant op waar we op een terras met havenzicht van een biertje en een glaasje rosé genieten. Maar ja, waar zitten wij op een terras met havenzicht.

Gisteren al iets verteld over ons vakantieverblijf. We hebben de indruk dat een deel van de oude huisraad hier is gestald. Wij hebben een asperges pan gespot. Dit inspireert ons, of beter gezegd Monique, tot het bereiden van een asperges maaltijd. Wij zijn bijtijds terug. Monique schilt de net gekochte asperges op het terras. De elektrische kookplaat is net als de verhuurders, die boven ons wonen, aardig bejaard. Het duurt even tot het water in de aspergespan kookt maar het resultaat mag er wezen. De maaltijd wordt geserveerd op de kitscherige schalen die we ook hebben gevonden. Ik ben, in tegenstelling van Monique, geen asperge fan maar dit smaakte prima.

Eigenlijk is dit voor mij een slechte periode om op vakantie te gaan. Het WK snooker is gaande. Er nog zeer weinig van gezien. Vanavond iets goedgemaakt. Ik zag hoe John Higgins Mark Allan met 13-12 versloeg. Het WK Snooker wordt gespeeld in de Crucible. Deze locatie werd ook niet herkend tijdens de Corona pubquiz.

Tot het volgende bericht

Groetjes Monique en Leo

1. Claudia van der Toorn:
    30 april 2024
    Ja de pfandertunnel daar rijden wij elk jaar doorheen naar onze favoriete wintersport plaats Brand, daar zitten jullie nu dichtbij 😀.
    Lekker asperges
  2. Monique en Leo:
    30 april 2024
    Achteraf ontdekte ik dat we vlak bij Brand waren toen wij in Liechtenstein waren.

Jouw reactie