Hugo zet zijn eerste stappen in Freiburg en eet een Lange Rote

22 april 2024 - Kirchzarten, Duitsland

Beste volgers,

Wij waren vanmorgen niet verrast dat we  Hugo al vroeg hoorde. Hij had half slapend een avondfles gekregen en daarna doorgeslapen tot circa 6.30 uur. Speeltijd vond Hugo. Hugo is dol op het openen en sluiten van deuren. Kamer- of kastdeur het maakt hem uit. Hugo opent ze allemaal, het liefst tien keer achter elkaar. Na zijn ochtend speeluurtje doet hij voor het ontbijt nog een dutje.

Om de romantische wintersport idylle van gisteren niet te verstoren had ik nog niet vermeld dat de temperaturen hier extreem laag zijn voor de tijd van het jaar. In Kirchzarten was het in de middag enkele graden boven nul en op de Feldberg zelfs enkele graden onder nul. Er is afgelopen dagen veel neerslag gevallen in de hogere regionen in de vorm van een dik pak sneeuw. Dit kan je duidelijk zien op de foto’s van gisteren. Minder duidelijk te zien is dat de skiliften niet draaiden. Het skiseizoen is al begin april beëindigd. Een skiseizoen met weinig sneeuw. In januari hadden zij graag de sneeuwval van eind april gehad.

Vandaag staat een bezoekje aan de Freiburg op het programma. Het wordt voor Hugo een dag met vele primeurs. Onze decadente kleinzoon laat zich graag rondrijden in automobielen en heeft al een vliegvakantie naar Curaçao achter de rug maar heeft nog nooit samen met zijn ouders in het openbaar vervoer gereisd. Dit gaat vandaag gebeuren bij zijn eerste bezoek aan Freiburg. Bij het huisje krijgen je Konuskarte op naam waarmee gratis met het OV in de regio kan reizen. We parkeren de auto’s bij het eindhalte van tram 1 en reizen hiermee naar het centrum van Freiburg.

Direct naast de tramhalte zit een TK-maxx. Hier koopt Laura Hugo’s zijn eerste echte schoenen. Speciale, groene, ik ga net lopen schoenen, maatje 20,  van een duur merk in de aanbieding. Hij krijgt ze direct aan omdat hij deze schoenen in tegenstelling tot zijn sloffen niet zelf uit krijgt. Niet zo handig met de huidige lage temperaturen. We bezoeken de Markthalle, ook voor ons een primeur. Daarna is het de hoogste tijd voor een bezoek aan de markt die staat opgesteld rond de Dom. We gaan eerst naar onze vaste marktkraam met houten speelgoed. Hugo zoekt een rammelaar uit en opa koopt een houten tractor voor de speelgoedmand op het Pijlkruidveld.

We sluiten het bezoek aan de markt traditioneel af met het eten van een broodje Lange Rote van de stand Meijer. Ook Hugo doet mee aan deze traditie. Hij krijgt van ons allemaal een stukje Lange Rote. Volgens mij viel het erg in de smaak en is hij geen vegetariër in spe. In de Karlstad laten Laura en Eric Hugo bij ons achter omdat zij samen de stad in willen. Toch slagen we erin om drie kledingstukken te kopen.

Ons Freiburgse vrienden hebben we nog niet ontmoet. Armin was het weekend weg en Silke getrouwd met Marcus, de broer van Armin, is fanatiek aanhanger en seizoenkaarthouder van FC Freiburg. Zondag was das Heimspiel. Silke had dus andere prioriteiten.
Op de terugweg stoppen we bij het winkelcentrum waar Silke werkt. We showen Hugo en maken een afspraak wanneer we langs komen. Armin komt na zijn werk langs. Hij blijft eten en we kletsen bij.
Armin heeft een oude trui aangetrokken waar hij, volgens hem, mee op de foto stond toen Laura nog klein was. Nu gaat zij samen met Armin en Hugo op de foto.

Tot het volgende bericht

Groetjes Monique, Leo, Laura, Eric en Hugo (ondertekening aangepast na klachten)

1. Claudia van der Toorn:
    23 april 2024