We hebben de uitnodiging van de burgemeester aanvaard (27 april)

27 april 2024 - Doberatsweiler, Duitsland

Beste volgers,

Vanmorgen eerst de familie Segaar uitgezwaaid. Zij gaan nog even lang Silke om Hugo wakker te showen. We halen de laatste spullen uit de woning, verzorgen de sleuteloverdracht en vervolgen onze reis. Op de vertrek foto zie al dat het mooi weer is. Vandaag een vakantie primeur, een temperatuur met meer dan 1 cijfer. Het zonnetje schijnt lekker en het wordt flink warm in de auto. Het wordt een stuk comfortabeler we als de kachel uitzetten.

Onze eerste bestemming is Rothaus. Naast de brouwerij is een Rothaus winkel. Ik gedraag met hier als Bert (voor de Javarusten onder de volgers) en moet iets kopen. Een T-shirt, sokken en iets voor de buren die onze de katten van eten voorzien. Wij rijden door naar Blumberg om gehoor te geven aan de uitnodiging van de burgemeester om een glas sekt te drinken op de start van het stoomseizoen. Het zou onbeleefd zijn om deze uitnodiging af te slaan. Vandaag wordt de eerste rit gereden met een stoomlocomotief. De locomotief staat al onder stoom klaar en er speelt een bandje op het perron. Wij gaan voor de dampende locomotief op de foto. Het is dezelfde locomotief waarvoor enkele volgers ook mee op de foto hebben gestaan maar dan zonder stoom. De burgemeester houdt een korte toespraak en we heffen het glas. We wachten het vertrek van de trein niet af maar vervolgen onze weg.

We steken de grens met Zwitserland over en stoppen bij Stein am Rhein. Hier gaat de Bodensee weer over de in Rijn. We parkeren net buiten de altstad, uiteraard betaald parkeren, waarvoor ik mijn meegebrachte Zwiterse Franken gebruik. Niet voor niets meegenomen.
Het is een fraai oud stadje en ik voeg een foto van een fraai putdeksel aan mijn verzameling toe. De afbeelding lijkt op een ridder met een draak. Als scout dacht ik gelijk aan St Joris en de draak. De waarheid is iets minder prozaïsch. In het Stadswapen staan een lintworm, een mytisch wezen, half-draak vaak afgebeeld als zeedraak. Geen idee waarom de ridder op de putdeksel staat.
Wij kopen een typisch Zwitserse product en ontdekken dat zij hier bijzonder openbare toiletten hebben. Hier kan je als man bijna niet over de WC-bril plassen. We steken via een burg de Rijn over. De toeritten van de brug zijn bijzonder. De brug is tweebaans maar het straatje in Stein am Rhein is enkelbaan. Via verkeerslichten wordt de toerit geregeld.

We kwamen vandaag al veel motoren tegen maar tijdens de rit langs de uitloper van de Bodenseezien we echt veel motoren. We hebben de indruk dat er een toerrit wordt gehouden. De temperatuur tikt bijna de 20 graden aan als we in Konstanz (Duitsland) arriveren. Het is erg druk maar we vinden een parkeerplekje in een wokkelgarage onder de lokale Karlstad. We lopen een rondje door de stad, bij de haven vinden we geocache vlakbij bij de ronddraaiende beeld Imperia. Als je over de Bodensee kijkt zie in de verte de besneeuwde bergen liggen. We doen een biertje, van onbekend merk, op een terras. Echt waar het toch mogelijk deze vakantie.

We verlaten Konstanz en steken met een veerpont de Bodensee over. Langs de noordelijk oever rijden we naar onze bestemming in Achberg. We hebben appartement gehuurd bij een ouder echtpaar. Zij waren verrast door onze komst. Te lang geen boekingen gecontroleerd. De woning was wel schoongemaakt. Ons bed wordt snel opgemaakt terwijl ik de spullen naar binnen draag.

Vandaag was het Koningsdag. Hier hebben we weinig van mee gekregen. We zijn wel goed voorbereid. Na de maaltijd genieten van een oranjebitter uit een lokaal glas.

Tot het volgende bericht

Groetjes Monique, Leo en de burgemeester van Blumberg

1. Mieke:
    28 april 2024
    Klooster Sankt Georgen staat in Stein am Rhein. Mogelijk toch een verwijzing naar Sint Joris op de putdeksel?
  2. Johan:
    28 april 2024
    Nou Leo, dat is toch écht Sint Joris met de draak. Mooie aanvulling voor jouw collectie.

Jouw reactie