Seat Ronda

30 november 2022 - San Roque, Spanje

Thuisblijvers,

Vanmorgen bijtijds opgestaan. Spullen in de auto gelegd en per voet naar het centrum gegaan. De attractie van Ronda is Puente Nuevo  Dit is een stenen brug gebouwd over de diepe kloof die het dorpje in tweeën verdeeld. Wij gaan voor deze brug op de foto.

We lopen een rondje door het oude centrum. Het eerste uur zijn wij de enige. We zijn vroeg, er zijn nog geen andere toeristen. Na afloop van ons rondje genieten van een bak koffie op een zonnig terras nabij de Puente Nuevo. Als we klaar zijn ontstaat er oploop nabij de brug en de politie sluit de weg af. Nieuwsgierig lopen wij richting de brug. We zijn net op tijd en zijn er getuige van dat een persoon met een wingsuit uit een vliegtuig springt en met noodgang over de brug scheert.

Aan het begin van middag verlaten we Ronda en rijden wij zuidwaarts via een zeer bochtige weg door de bergen. Onderweg tanken we benzine en ik krijg 5 euro korting maar ik heb geen idee waarom. Spaans is een lastig taal.

Rond 15 uur zijn we al op onze volgende bestemming. Dit keer een soort motel. Op het terrasje van onze kamer drinken we een bakje koffie in de zon. Daarna kijk ik een voetbalwedstrijd op de Ipad.

Onze kennismaking met de Spaanse keuken verloopt niet voorspoedig. In deze regio zijn de restaurants op woensdag dicht. Dit keer hebben we geen kookgelegenheid in onze kamer. We besluiten om naar het dichtstbijzijnde dorpje te rijden om te kijken of er toch iets te eten scoren is. Dit wordt heel avontuur. San Rogue is een dorp met smalle, zeer steile, eenrichtingsverkeer straatjes, waarvan Google Maps de rijrichting niet kent. Voor het eerst wenste ik dat we toch een Fiat 500 hadden gekregen van het autoverhuurbedrijf. Na enige omzwervingen komen we op het centrale plein uit. Met enige moeite vinden we een parkeerplaats. Op het plein brandt de kerstverlichting uitbundig,  er staat een zeer kitscherige kerststal waarin het kindje Jezus ontbreekt, er is een soort kerstmarkt met kraampjes en enkele kinderkermis attracties. Op de achtergrond wordt, naar we vermoeden, Spaanse kindermuziek gespeeld.

We lopen een rondje en constateren dat de restaurants inderdaad gesloten zijn. Gelukkig is het hof van Eden wel open. Dit een etablissement gedreven door Marokkanen die geen Engels spreken. We nemen plaats op de plastic stoelen en bestellen iets op goed geluk van de volledige Spaanstalige kaart. We blijken tonijnsalade en stoofvlees besteld te hebben. Het smaakt uitstekend en we worden zeer vriendelijk bediend. Dankzij Google map kunnen we weg naar ons motel vinden.

Tot een volgende bericht.