Seat Torremolinos

1 december 2022 - Torremolinos, Spanje

Thuisblijvers,

Vanmorgen bij het ontwaken was het al duidelijk. De periode van zonnig weer is voorbij. Het regent. Niet de ideale omstandigheden voor onze plannen van vandaag. We verlaten ons motel en na een kwartiertje parkeren we de auto. De befaamde rots zien we in wolken gehuld voor ons.

Voor het eerst deze vakantie hebben we ons paspoort nodig want we gaan naar Groot Brittannië. We bezoeken het ministaatje Gibraltar dat bestaat uit een rots met apen, een haven, een vliegveld, een winkelstraat en veel hoogbouw. De voertaal is Engels en je betaalt er in ponden. Een minpuntje er wordt rechts gereden. Direct na de grens staat een rode Engelse telefooncel.

Als eerste lopen we over de start- en landingsbaan van het vliegveld. De weg naar de grens loopt midden over de landingsbaan. Deze weg wordt afgesloten als er een vliegtuig landt of opstijgt. We komen al snel Mainstreet de bekende winkelstraat van Gibraltar. Het is hier druk met oudere mensen vermoedelijk afkomstig van de cruiseschepen die liggen afgemeerd in de haven.

Als we het dalstation van de kabelbaan bereiken is de regen opgehouden en trek het enigszins open. We kopen een kaartje voor 40 euro per persoon voor de kabelbaan en het bezoeken van enkel attracties op de rots. Het is erg rustig en we kunnen direct met een cabine naar boven. Als we de kabelbaan uitstappen zien we hoe een aap een zak chips afpakt van een jongeman en daarna op zijn gemak de inhoud verorberd.

Gelukkig is het open getrokken en kunnen we boven van het uitzicht genieten. De gebouwen en wegen op de rots hebben hun beste tijd gehad, vergane glorie wat je niet verwacht met een entreekaarten van 40 euro. We dalen langzaam af en komen regelmatig kleine groepen apen tegen. De Skyview, met zijn glazen uitzicht platform is wegens de weersomstandigheden gesloten.

We lopen verder en komen bij de Saint Machiel’s Cave. Dit is een mooie grot met vele stalactieten en stalagmieten die fraai worden aangelicht. Erg mooi, in schil contrast met de armoedige omgeving. We bezoeken nog enkele kleine attracties en stappen halverwege bij het middenstation op de kabelbaan naar de beneden omdat het weer begint te regenen.

Beneden besluiten we om onze al grotendeels mislukte culinaire verkenning van de Spaanse keuken te staken. We nemen een fish and chips als verlate lunch. Gesterkt door een gevulde maag lopen we door de miezer regen naar de auto die aan de Spaanse zijde van de grens staat geparkeerd.

We rijden verder richting Malaga. Gibraltar is geen Spaanse stad dus vandaag een Seat model uit onze overnachtingsplaats Torremolinus. We verblijven in Villa Bonita in een rustige buitenwijk. We zijn net op tijd om getuige te zijn van de uitschakeling van onze Zuiderburen op het WK voetbal.

Aan het begin van de avond verkennen we de boulevard om sporen te ontdekken van de vermeende Hollandse enclave. We vinden deze niet. Achteraf ontdekte ik dat de boulevard van Torremolinos uit 2 delen bestaat. In het andere deel zit Friet van Piet. Jammer dat we dit stukje Hollandse cultuur niet hebben kunnen opsnuiven.

We halen brood voor een lichte avondmaaltijd en daarna zien we dat ook onze Oosterburen de groepsfase niet overleven.

Tot een volgend bericht