Lissabon

26 januari 2023 - Lissabon, Portugal

Wederom een verlate start van de reislogger van onze vakantie. De eerste dagen waren goed gevuld en daardoor weinig zin en tijd om te schrijven.

Zondagmiddag 22 januari vlogen we van Rotterdam naar Lissabon. Op het vliegveld hebben we eerst de bestelde Lisboa Card opgehaald en een kaartje gekocht voor de metro. Met laatstgenoemde vervoersmiddel zijn we naar ons appartement gereisd.Dit ligt midden in het centrum vlak bij een bekende winkelstraat tussen de metro station Rossio en Baxia. Het appartement is ruim, 3 slaapkamers, een ruime zit/eetkamer en een goed uitgeruste keuken, gelegen op de 3de verdieping  bereikbaar via 66 treden.

Het appartement heeft enkele bijzondere voorzieningen zoals de mogelijkheid om contant te betalen en er staat 24 uur per dag een blote gedienstige vrouw voor je klaar. Zij straalt echter weinig warmte uit. Dat was mooi geweest want het grote appartement is lastig te verwarmen. Ondanks het mooie zonnige weer wordt er hier gewaarschuwd voor extreem lage temperaturen (13-15 graden Celsius). Dubbel glas en tochtstrips zijn hier in Portugal nog onbekende begrippen.

De afgelopen dagen vooral de bekende toeristische attracties bezocht. Op maandag hebben we het Pena Paleis en het Moorse kasteel beklommen en bekeken. Op dinsdagochtend zijn we naar Belem afgereisd, hier het Jeronimos klooster en Belemtoren bezocht en Pasteis de Belem gegeten bij de originele bedenker van dit Portugese koek/gebakje. We bestelden een cappuccino en 6 Pasteis de Belem en hadden direct geluncht. Na een rustpauze in ons appartement bekijken wij de wijk Alfama. We maken een aantal ritten in de topattractie van Lissabon, het historische trammetjes. Waaronder de beroemde tram 28 en de Ascensor da Bica. Op woensdag nemen we eerst de Santa Justa Lift en de andere tandrad tram, Elevador da Gloria. Daarna steken we met de veerboot de Taag over, gaan verder met lijn 1 naar een station. Met de trein rijden over de bekende rode hangbrug terug naar het Centrum van Lissabon. Na wederom een rustpauze in ons appartement gaan voor de 2de en laatste keer naar de wijk Alfama. Op het uitzichtpunt bij Miradoura das Portas do Sol zien we een groot cruiseschip vertrekken. Na een laatste historische tramritje lopen we terug naar ons appartement.

Afgelopen dagen veel locaties bezocht, veel gebruik gemaakt van trams, treinen, bussen, veerboot en liften. We zijn inmiddels 3 vervoerkaarten rijker. De Lisboa Card hebben wij goed benut. Per dag hebben we minimaal 20.000 stapjes gezet en heel veel hoogte verschillen overbrugd. Op een dag volgens de stappenteller het equivalent van 97 verdiepingen traplopen. Zondagavond zijn we uit eten geweest en de andere dagen hebben wij zelf gekookt in ons appartement.

Ondanks het laag seizoen waren er vele collega’s toeristen wat bij de bekende attracties wachttijden opleverde. Donderdag gaan we Lissabon verlaten.

1. Mieke:
    26 januari 2023
    Spambox gecheckt 😉
    In NL is het frisser dan bij jullie.
    Mooie plekken weer!