Reizen naar en “verkennen” Faro

27 januari 2023 - Faro, Portugal

Vanmorgen de spullen weer ingepakt. Met de metro gaan we naar Station Entre Campos. Het lijkt erop dat alle roltrappen en liften buiten werking zijn dus moeten we onze koffers de trappen op -en afdragen.

Als het goed is vertrekt onze trein van Entre Campos naar Faro. Vorig week heb ik promo ticket gekocht via een Portugese website zonder Engelse vertaal functie. 13,50 euro voor een treinreis van 3 en half uur. Op het station kunnen we nergens informatie vinden over het spoor waar onze trein vertrekt. Er zijn geen normale informatie borden en de digitale borden geven informatie over de treinen die al zijn vertrokken en niet over treinen die nog moeten vertrekken. Een bijzondere service. We komen er achter dat we van spoor 4 vertrekken. Slechts een paar minuten voor de vertrektijd wordt onze trein aangegeven op de digitale informatieborden. Het is een lange afstandstrein met gereserveerde stoelen. De reis verloopt comfortabel en voorspoedig. Tegen 2 uur zijn we op de plaats van bestemming.

Ons hotel ligt vlakbij het station. We droppen onze spullen en gaan Faro verkennen. Dit wordt een teleurstelling. De ommuurde oude binnenstad is een sfeerloos en kent vele uitdagende renovatie projecten. Het gewone centrum is uitgestorven en lijkt in afwachting van betere en warmere tijden. We vinden Comur, een bijzondere winkel waar je alleen ingeblikte vis kan kopen. Dit schijnt een Portugese delicatesse te zijn. Ziet er leuk uit maar je moet wel van ingeblikte vis houden.

De bekendste “attractie” van Faro is Capello dos Ossos. Een kapel die is versierd met de skeletten van ruim duizend monniken. Echt een attractie voor onze dochter Mieke. Ook de kapel kent enkele renovatie uitdagingen. Ze zoeken nog enkele scheldels om de kapel in volle glorie te herstellen. Aanmelden kan via de link

Enigszins teleurgesteld keren we terug naar ons hotel. Gelukkig een accommodatie met goede prijs kwaliteit verhouding en Eurosport 1 zodat ik Snooker Shoot Out kan kijken.

’s Avonds gaan we op zoek naar een restaurant. Genoeg restaurants open. De meeste denken met een open deur de schaars aanwezige toeristen naar binnen te lokken. We kiezen er een uit maar binnen is het zo fris dat we besluiten direct op te stappen. Gelukkig vinden we elders in het stad een restaurant met een gesloten deur en verwarming. Het eten is erg goed, we zijn positief verrast.