Oostelijke deel Algarve

28 januari 2023 - Monte Gordo, Portugal

Vandaag sluiten we het OV-deel van onze vakantie af. Na een laatste busrit halen we onze huurauto op bij de luchthaven. Het is een zwarte nagenoeg nieuwe Citroën C3 Aircross. We doen eerst boodschappen en rijden dan oostwaarts richting Olhao. Dit is een bad-havenplaats vlakbij Faro. Hier zijn wel mensen (pensionado’s) en de Boulevard is net opgeknapt. We flaneren in het zonnetje langs de haven.

We laten de “drukte” achter en rijden verder oostwaarts. We lunchen op een nagenoeg leeg strand.  Aansluitend hengel ik een geocache uit een boom in een cactusbos. Vanaf Vila Real de Santi Antonio rijden we noordwaarts langs de grensrivier Guadiana. Als eerste zien we een groep flamingo’s. Er zijn familieleden die naar de Cariben afreizen om deze te zien maar dat kan ook in Algarve. Wij hebben wel de zoomlens nodig voor een deelbare foto.

De B-weg naar Alcoutim is prachtig, kronkelt door het landschap en langs de Guadiana. De Spaanse providers drukken regelmatig hun Portugese collega’s weg. Omdat we navigeren via de telefoon schiet de tijd heen en weer tussen Spaanse en Portugese tijd. Op de Guadiana liggen vele grote zeilschepen voor anker en in Alcoutim is een heuse jachthaven waar zeezeilschepen liggen afgemeerd. Bijzonder zoveel kilometers landinwaarts. Terwijl we over de rivier staren boeken we een kamer in Hotel Vasco da Gama in Monte Gordo aan de zuidkust.

Bij aankomst blijkt dat de boeking halfpensioen is terwijl we dachten dat we een kamer met ontbijt hadden geboekt. We krijgen bandjes om te laten zien dat we van de maaltijden gebruik mogen maken. We hebben kamer 1, helaas geen suite maar een kamer in het souterrain.

We flaneren eerst over een houten vlonder langs het strand en nemen een biertje in de enige strandtent die open is.

Als goede Nederlanders maken we gebruik van het diner dat bij de prijs inbegrepen is. Het diner is in buffervorm en is verrassend smaakvol. Tijdens de maaltijd wordt het ons duidelijk dat we zijn beland in een Nederlandse enclave. De voertaal lijkt Nederlands te zijn en het zit vol met pensionado’s. De meeste komen al vele jaren voor meerdere weken naar dit hotel. Is dit ons voorland of zijn in een nachtmerrie beland.

1. Ria:
    28 januari 2023
    Het is maar hoe je het pensioen invult 😜. 🦩broedseizoen in de algarve?