Detroit en aankomst in Canada (1 december)

2 december 2021 - Windsor, Canada

Thuisblijvers,

Vandaag zijn webegonnen aan onze terugreis. We gaan dit keer via de noord oever van het Eriemeer. We vertrekken bijtijds (7.45 uur) en zijn rond 14.00 uur in Detroit.

Detroit

We bezoeken eerste Belle Isle tussen Detroit en Canada. Een heel groot park met veel parkeer- en picknick plekken. Leuk voor in de zomer maar net iets boven nul iets minder aantrekkelijk.

Aansluitend gaan we naar downtown. Parkeren is daar prijzig. Toch zetten we onze Jeep in een parkeergarage. Als we de stad in lopen blijken de verkeerslichten niet te werken en de GPS is van slag door de hoge gebouwen daarom gaan we snel op zoek naar een halte van de people mover. Dit is bovengronds treintje die op een verhoging door downtown rijdt. Vanuit de mover heb je goed overzicht op de stad. Wie zien er snel 1 langskomen maar er lijken geen mensen in te zitten. Het treintje rijdt automatisch, het klopt dus dat er geen bestuurder inzit. Bij het station komen we er achter dat de people mover niet rijdt. Het is koud en miezerig weer als we een rondje door downtown maken. We zien een trammetje, een schaatsbaan en bijna lege kerstmarkt. De betaalautomaat van de parkeergarage werkt wel, 12 dollar voor anderhalf uur parkeren. We besluiten iets eerder dan gepland de overtocht naar Canada te maken via Windsortunnel

Aankomst in Canada

Bij de grens wordt niet gekeken naar de invulde arrivacan app of onze PCR-test. Monique wordt geselecteerd voor een controle PCR-test. We krijgen een doos met een zelftest en een aantal formulieren mee. Als we door de douane zijn is het donker en het regent. Wat volgt is een ontspannen ritje door de avond spits naar ons hotel.

Zelftest

In het hotel gaan we direct bestuderen hoe de zelftest moeten worden afgenomen. Als eerste moet er een account worden aangemaakt. Dit kost enige moeite omdat de digitale formulieren geen Europese telefoonnummers, ZIP code en adressen accepteren. Als we alles op het adres van het hotel zetten lukt het om een account aan te maken. Daarna moet je inbellen om onder begeleiding van een medewerker de zelftest af te nemen. Gelukkig zijn er maar 83 wachtenden als we inbellen. Een uurtje later is de zelftest uitgevoerd en ingepakt. Deze wordt morgenmiddag opgehaald bij ons hotel. Waarschijnlijk zijn de resultaten pas bekend als we in Nederland zijn. De test heeft geen impact op onze mobiliteit. We hoeven niet in quarantaine en kunnen conform planning terugreizen naar Nederland.

We trakteren ons op een biertje en een maaltijd bij het Appelbee’s restaurant naast ons hotel.

Tot een volgend bericht

1. Ria:
    2 december 2021
    Goede vlucht naar huis morgen. In ieder geval geen temperatuurshock.