Marrakech in etappes verkend

6 februari 2024 - Marrakesh, Marokko

Vandaag gaan we Marrakech verder verkennen. Dit doen we in etappes. Onze rihad ligt zeer centraal. Na de vroege ochtend etappe en de late ochtend etappe keren weer even terug in de rihad voor een kleine plas- en rustpauze. Daar kunnen we na iedere etappe een kledingstuk achter laten. Na de vroege ochtend laten we ons vest achter en na de late ochtend etappe ons dunne truitje. Eigenlijk hebben we na de ochtendroute de highlights van Marrakech wel gehad. Zo groot is het niet en we gaan ook niet meer iedere moskee en mausoleum meer binnen. Hier hebben we er al genoeg van gezien deze vakantie.

De soeks zijn niet zo omvangrijk als in Meknes en Fes maar wel een stuk breder. Dit heeft als nadeel dat je er met brommers door heen kan rijden. We krijgen zelfs de indruk dat er jongens zijn die zinloos door de Soeks scheuren op hun brommertjes. Erg irritant.

In de Soeks ligt in een winkeltje een geocache verstopt. Wij vinden deze. We kopen er een kleinigheid. Een slimme manier om klanten naar jouw winkel te lukken. Als we weg gaan krijgt Monique in een leer gebrande badge met de code van de geocache. Een leuk aandenken voor een geocacher. Op het Djemaa El Fna plein kopen we een vruchtensapje bij een van de vele stands op het plein. Zij zien er allemaal hetzelfde uit, hebben gelijke prijzen en volgens mij bieden zij allen hetzelfde menu van sappen aan. We kopen ons sapje bij kraam nummer 16.

In T-shirt gaan we op pad voor de lunch etappe. We lunchen op een terras vlak bij het Rihad. Een uitstekende plek om mensen en langs komend verkeer te bekijken. Deze horeca gelegenheid is opvallend netjes. Alle medewerkers in het hetzelfde pakje en het ziet er keurig uit. Zij werken zelfs met een digitaal systeem om orders te registreren. Dit hebben we nog niet eerder gezien. Wat blijft is dat je alleen contant kan betalen zoals op zoveel plekken in Marokko.

Na de late lunch houden we een siësta in ons rihad. We moeten oppassen om niet te verbranden als we op de ligstoelen in het dakterras liggen. Iets later dan gisteren gaan we op pad voor onze avond etappe. Gisteren gemerkt dat een T-shirt net is te weinig is voor een avondetappe dus vandaag gaat het dunne truitje mee.

Onze avond etappe lijkt erg op avondprogramma van gisteren. We gaan naar het Djemaa El Fna plein. We lopen eerst een paar rondjes. Er wordt hier van alles aangeboden. Heel vaak dezelfde producten door heel veel personen. Ik spot een afwijkende, een man met een weegschaal, voor 1 dirham kan je laten wegen. In korte tijd zie ik 2 personen van deze dienst gebruik maken. We eten wederom in luwte van het plein.

Tot het volgende bericht.

Groetjes Monique en Leo

1. Piet Klein: