We zijn weer thuis

7 februari 2024 - Den Haag, Nederland

Onze reis is weer ten einde. Na het ontbijt naar de luchthaven van Marrakech vertrokken. Bij het aftanken bij de luchthaven bleek dat je hier alleen contant kan betalen dit in tegenstelling tot onze eerder tankbeurten. Ik wist niet of ik nog genoeg Dirhams over had. Ik mocht ook in euro’s betalen tegen de ongunstige koers van 10 Dirhams voor 1 euro. Toevallig was het bedrag in Dirham van de tankbeurt precies gelijk aan de aantal Dirhams die we aan papiergeld over hadden.

Bij het ophalen van de huurauto wilde men ons nog de one way toelage laten betalen. Deze hadden we al het boeken van de auto betaald daarom toen niet betaald. We kregen de auto toen met veel moeite mee met de mededeling dat we de one way toelage bij het leveren van de auto als nog zouden moeten betalen. Bij het inleveren van de huurauto was all fine. Zo zien je maar dat je af en toe je poot stijf moeten houden.

Het inchecken en passeren van de pascontrole verliep redelijk soepel. Achter de douane zijn euro’s het betaalmiddel. Alleen lokale producten kan je in Dirhams betalen. Met ons resterende muntgeld aan Dirhams kunnen we nog wel grote fles water kopen. Het resterende muntgeld gooien we in de goede doelen bak. Tijdens het wachten schrijf ik dit laatste reisverslag.

Het vliegtuig vertrekt met een kwartier vertraging. Rond half vier landen we op Schiphol. Met de trein een de tram reizen we naar Leidschenveen waar Mieke ons ophaalt bij de randstadrail halte. Rond 5 uur zijn we thuis. We worden begroet door de katten en Maartje komt geleid op schoot. Normaal is zij iets een paar uur boos na een vakantie.

We kunnen terug kijken op een geslaagde vakantie. Vooral hadden we wel enige mixed feelings over een vakantie in Marokko maar het land heeft ons positieve zin verrast. Het voelt, ondanks of misschien wel dankzij de vele politie controles, veilig. We hebben veel vriendelijk mensen ontmoet. In toeristische gebieden wordt je wel eens moe van het afwijzen van gidsen, handelaren en bedelaars.

We hebben in 11 dagen 2.096 kilometer is onze huur Peugeot 208 afgelegd over het algemeen goede wegen. Hier en daar een binnendoor weggetje in slechte staat maar dat risico loop je als je grotere wegen wilt mijden. Met google maps en onze Marokkaanse simkaart konden we gemakkelijk onze weg vinden. Wij hadden de Tomtom met kaart van Marokko bij ons maar we hebben deze niet eens geïnstalleerd. Je went snel aan het rijden in de drukke binnensteden, rustig blijven, doorrijden, bij voorkeur op de linkerbaan en rechtdoor op een rotonde. Zeker buiten de steden was het prima rijden over goede, rustige en vaak slingerende wegen.

We hebben diversen soorten overnachtingslocaties gehad. Zeer veel variatie maar geen was er slecht. De kashba Tussna met de foto van onze maaltijd voor het houtvuur was onze favoriet. Een paar keer echt Marokkaanse gegeten, een paar keer toeristenvoer genuttigd, een paar keer iets er tussen in en een keer zelf gekookt.

Voor ons waren de Medina’s van Fes, De Dadès Kloof, de passen in de bergen, de Atlas studio’s en de Paradijs Vallei de hoogte punten. Agadir en Marrakech vielen tegen. Eigenlijk is in Marrakech alleen het Djemaa El Fna plein interessant, verder druk en erg toeristisch, de soeks stellen niets voor in vergelijking met Meknes en Fes. De slechtste herinnering hebben we aan Moulay Idriss met name door de zeer opdringende gidsen.

Op gebied van putdeksels en geocaches had Marokko weinig te bieden. Overal dezelfde saaie putdeksels, slecht 1 fotowaardige putdeksel gezien. Deze wil ik jullie niet onthouden. In Marokko liggen zeer weinig geocaches maar we hebben er wel een paar meegepakt.

De temperatuur varieerde sterk over de dag. ’s Morgens kan het fris zijn (1 tot 8 graden) en in de middag scheen het zonnetje overvloedig (20 tot 30 graden) en na zonsondergang werd het weer frisser. Iedere dag was een verkleedpartij over de dag heen. We hebben geen regen gehad. Dat is wel uitzonderlijk want in deze periode zou het af en toe moeten regenen met iets lagere middagtemperaturen. Kortom geluk gehad met het weer.

Het raadsel wie is dit is nog niet opgelost. Google Lens bracht geen uitkomst en ik geloof ook niet dat het Rod Stewart is. Gelet op de Franse banden denken we dat het een Franse acteur is.

Deze vakantie zit er weer op.

Vanavond ga ik bridgen met een van de volgers van deze reislogger. Snel douchen en daarna eten dat Mieke voor ons gaat bereiden.

Morgen weer naar het werk.

Misschien tot een volgende reis

Groetjes Monique en Leo

1. Mieke:
    7 februari 2024
    Het was weer leuk om jullie belevenissen te volgen!
  2. Claudia van der Toorn:
    8 februari 2024
    Jammer dat jullie al weer thuis zijn. Zo leuk iedere dag jullie avonturen te lezen!
    Nu weer wachten op jullie volgende reis🌎
  3. Jacques de Ligt:
    8 februari 2024
    Erg leuk om jullie vakantieverhalen te lezen en bij ons roept het veel herinneringen op.
    De acteur is volgens ons Michael Douglas!

Jouw reactie