Van de West naar de Noordpunt

14 augustus 2022 - Skagen, Denemarken

Vandaag Henne Strand verlaten en verder noordwaarts getrokken. We zitten inmiddels in het uiterste Noorden in het plaatsje Skagen. Via grotendeels tweebaans wegen zijn we van de West naar de Noordpunt gereden. Onderweg nog even cultureel gedaan door het bekijken van een Deense molen en de Viking begraafplaats Lindholm Hoje net ten noorden van Aalborg.

Op de camping werden we ontvangen door een mannelijk receptionist die in afwachting van nieuwe klanten zat te breien. Ook weer een primeur voor ons. De camping is zeer netjes en ordelijk met keurige rijtjes en afgebakende plaatsen. Na het opzetten van de tent naar Skagen gereden waar we hebben we gegeten in een van de authentieke visrestaurantjes aan de haven. Na de maaltijd even het zeewater van het Kattegat gevoeld.

Ik ben als 15/16 jarige in Skagen geweest. Door overbevissing stelde de regering in 1977 een vangstverbod op haring in de Noordzee in. Er mocht niet of nauwelijks op Noordzeeharing gevist worden. De Nederlandse vishandelaren kochten de haring van Deense vissers want het Skagerrak en het Kattegat vielen buiten het vangstverbod. Kort na het vangstverbod gingen er Nederlandse vissers naar Denemarken om te zorgen dat de haring op Nederlandse wijze bereid zou worden d.w.z. kaken en zouten. Zodat de haring als Hollandse Nieuwe verkocht kon worden. Aan het begin van het haringseizoen (juni-augustus) voer een schip naar de haven van Skagen en werd hier aan de kade gelegd. Het schip deed dienst al drijvend hotel en in een loods op de wal werd de haring aangevoerd en bewerkt. Om het weekend werd de bemanning per autobus naar Nederland heen en weer gependeld.

Kaken is het verwijderen van de kieuwen, de ingewanden en de keel van de haring . De vis kan zo goed ontbloeden, met blank vlees als resultaat. Na het kaken wordt de vis gezouten en destijds tijdelijk in houten tonnen (kantjes) opslagen. Niet alle ingewanden worden verwijderd. De rezel, een sliertvormig orgaan dat spijsverteringsenzymen aanmaakt, blijft in de vis. Na de dood van de haring verandert het enzym de eiwitten van de vis, waardoor de bijzondere rijping op gang komt. Een goede Hollandse Nieuwe moet een beetje rotten om goed te smaken. De tonnen werden in vrachtauto’s naar Nederland gebracht en overgepakt in emmertjes en ingevroren.

Ik ben een keer met mijn vader mee geweest naar Skagen maar ik kan met er nog weinig van herinneren. Wel heb ik onthouden dat ik mijn bril letterlijk tussen wal en schip heb laten vallen.

Tot een volgend bericht.

1. Nicole:
    15 augustus 2022
    Wat een leuk verhaal Leo, weer wat geleerd op een gewone maandagochtend!
  2. Claudia van der Toorn:
    15 augustus 2022
    Wat een wetenswaardigheden weer.
    Na de bevalling heb ik van Jari een horloge gekregen van het merk Skagen, dat ontstaan is in de Deense plaats Skagen.
  3. Monique en Leo:
    15 augustus 2022
    Ik wist niet dat Skagen een horlogemerk was. Net op internet gekeken en zag dat zij model Grenen hebben. Je weet nu hoe zij aan deze naam zijn gekomen.
  4. Mieke:
    16 augustus 2022
    Leuk verhaal!

Kan je vertellen dat ik al jaren een Skagen horloge heb!