Sjokken over het strand en uit koken gaan

15 augustus 2022 - Skagen, Denemarken

Vanmorgen bijtijds op gestaan en een pittige wandeling gemaakt vanaf de camping naar het Grenen en via een omweg weer terug. Grenen is het noordelijkste puntje van Denemarken. Eigenlijk een zandbank waar de golven van de Noordzee en de Oostzee ten elkaar botsen. De luie toerist rijdt naar het parkeerterrein Grenen en pakt voor het laatste stukje de Sandormen, een trekker met aanhanger. We waren hier ook in 1996 en zo te zien voldoet het bedrijfsmodel Sandormen ook anno 2022. We lopen alles.

Onderweg vinden we ook nog de noordelijkste geocache van Denemarken. Twee geocaches beroepen zich op dit “unieke” feit. We hebben zij allebei gevonden dus wij zitten goed.

Onze tocht gaat grotendeels over het strand en wordt ook grotendeels blootsvoets afgelegd. Het strand is zandig maar er liggen veel kiezelstenen op. Het laatste stuk loopt over een gemarkeerde wandelroute door de duinen die vermoedelijk niet vaak wordt gebruikt. Na 4 uur en 20.000 stappen zijn we weer terug op camping.

We rusten even uit en doen daarna boodschappen. Na de boodschappen ga ik alleen naar de haven om de bedrijvigheid in de haven te bekijken. Helaas is goed te ruiken dat vis en visverwerking, naast toerisme, een belangrijke pijler van de lokale economie is. Ik heb de hele haven rondgereden maar mijn bril niet gevonden.

Ik heb aan het begin van reislogger verzucht dat wij teveel zooi meeslepen. Maar wij hebben onze grenzen, een campingoven is een brug te ver. Ik ben me er van bewust dat enkele lezers van deze reislogger hier anders over denken.

Scandinavische campings hebben meestal een keuken voor de kampeergasten. Deze is erg luxe met 4 ovens, 10 dubbel spits gascomforts en 10 spoelbakken. Vanavond gaan we uit koken. We hebben een flinke portie zalm in bladerdeeg gekocht die in een oven opgewarmd dient te worden. Daarom gaan we vanavond uit koken. We maken gebruik van de keuken en het bijbehorende terras.

Na de afwas en de koffie nemen nog een cultureel toetje in de vorm van een bezoek aan de ondergestoven kerk waarvan alleen de toren nog staat. Heel spannend was dit toetje niet.

Tot een volgend bericht.