Achtervolging richting Parijs 23-24 juli

2 augustus 2023 - Parijs, Frankrijk

Op zondag 23 juli zijn we vroeg vertrokken en richting Parijs afgereisd. De rit verliep voorspoedig en rond het middaguur waren we bij ons IBIS hotel in het noordoosten van Parijs. Een aanrader als je met een auto naar Parijs gaat. Een gemakkelijk aan te rijden nieuw hotel met een goede parkeergarage (10 euro per dag) en vlakbij metrostation met de welluidende naam Bobigny-Pantin Raymond Queneau (lijn 5).

Vanuit dit metrostation, dat is getroffen door een computerstoring, waardoor we geen kaartje kunnen kopen, begint ons Parijse avontuur. De medewerker opent de toegangsdeuren en adviseert ons om op het volgende station uit te stappen. Je hebt geen kaartje nodig om de metro te verlaten, we kunne uitstappen en dit volgende station heeft niet te kampen met storingen.

Het papieren kaartje wordt uitgefaseerd en je kan het beste een Navigokaart kopen waar je producten op kan zetten. Deze Navigokaart moet je kopen bij de servicebalie, opladen kan bij de automaten. Bij de servicebalie staan twee dames zo lang de treuzelen dat ook de andere wachtenden ongeduldig worden. We kopen een onpersoonlijke Navigokaart en laten er direct een carnet met 10 ritten op zetten. Na 5 losse ritten op een dag wordt deze Navigokaart automatisch een dagkaart.

Onze eerste bestemming is het rioolmuseum vlakbij het Eiffeltoren. Dit is gevestigd in een rioolbuis met een diameter van 4 tot 5 meter. Hierin wordt uitleg gegeven over het Parijse rioolstelsel en hierin staan diversen werktuigen opgesteld. De rioollucht draagt bij tot een intense rioolbeleving. Dit is niet kunstmatig maar afkomstig van het rioolwater dat letterlijk door het museum loopt.

Hierna maken we rondje om de Eifeltoren. We lopen door naar De Champs-Élysées voor de laatste etappe van de Tour. Delen van De Champs-Élysées zijn voor de genodigden maar op andere delen is er vrije toegang na een tassencontrole. Het is hier druk, toeschouwers staan 6/7 rijen dik langs het parcours. De renners maken 8 ronden over De Champs-Élysées. Ze komen dus 16 keer langs. Ik kan nog iets zien van de langs snellende coureurs voor Monique is dit een stuk lastiger. Maar we waren er wel bij. Gelukkig kunnen we de koers via een groot scherm volgen. De metrostations nabij de De Champs-Élysées zijn afgesloten dus moeten we even lopen voor we met de metro de terugreis kunnen aanvaarden.

Op maandag 24 juli reizen we in snelmetrovaart langs een aantal bekende punten zoals de Moulin  Rouge, Sacré-Coeur,Montmartre, een wielrennervrije De Champs-Élysées en de Arc de Triomphe.

We nemen ruim de tijd om de beroemde begraafplaats Père Lachaise te bezoeken. Enorm uitgestrekt met vooral veel tombe achtige familiegraven. We vinden hier het graf van Jim Morrisson. We nemen ook een kijkje bij de herbouw van de Notre Dam. In de buurt van ons hotel eten we bij een iets te commerciële  pizzeria. Zo eentje waarbij ze je tegen meerprijs extra beleg op je pizza willen aansmeren.

Laatst gemeten achterstand 9 dagen.

1. Mieke:
    2 augustus 2023
    Leuk weer jullie verhaal te lezen. Ik was al in afwachting 😁
    Riooltocht ook gelopen in 2008. 1 oktober ga ik met Merel 5 dagen naar Parijs. Ook een Ibis hotel geboekt.
    Veel plezier verder!
    Groetjes, Mieke