Dag 5 Bethlehem en West Jeruzalem

4 februari 2020 - Jeruzalem, Israël

Volgers,

Wij zitten vlak bij het busstation bij de Damascuspoort waar de bussen naar de Palestijnse gebieden vertrekken. Wij nemen bus 21 en betalen contant 7 sjekel bij de chauffeur. De rit duurt 40 minuten en we hoeven ons paspoort niet te laten zien bij grens.

Bethlehem

De bus eindigt bij Bietjala een stuk buiten het centrum. De bijna 30.000 stappen van gisteren zitten nog in de benen en we hebben vernomen dat wegen in Bethlehem erg steil zijn. We laten ons verleiden tot een rondrit met een taxi. We gaan eerst naar de 8 meter hoge muur tussen Israël en Palestina waarop Bankski een aantal schilderingen heeft gemaakt. Daarna gaan wij op zoek naar de enige geocache in Bethlehem. Deze vinden we snel in een uitholling van een olijfboom. Chauffeur Waleed helpt met zoeken, handige kennis voor potentiële klanten. Dan staat een bezoek aan de Sherperds Mountain op het programma. Hier zouden de herders het bericht over de geboorte Jezus hebben vernomen. Er staat een kapel en verder stelt het niet veel voor. Aansluitend het hoogtepunt, de geboortekerk. Deze is gebouwd over de rotsholte waar Jezus geboren zou zijn. Hier is behoorlijk druk en nadat we de mini toegangsdeur zijn door gegaan moeten we twintig minuten wachten voor we de geboorte grot mogen betreden. Na een bezoek aan de melkgrot worden we teruggebracht naar de bushalte en hebben de highlights van Bethlehem in twee uur gezien.  Op de terugweg worden we bij grens wel gecontroleerd en moeten ons paspoort laten zien.

Nogmaals Oud Jeruzalem

Op terugweg stappen we bij de Jaffapoort en lopen door de christelijke wijk in het oude centrum naar de Grafkerk. Hier was volgens de overlevering het graf van Jezus. De kerk wordt beheerd door orthodoxse christenen. Als we er binnen komen zijn ze net met een zegeningsritueel bezig. Hierdoor ligt de bezichtiging van het graf even stil en is er een flinke wachtrij ontstaan. We lopen door naar het hotel. Waar we lunchen en een flinke rustpauze nemen.

West Jeruzalem

We willen gebruik maken van de avondopenstelling van het Israël Museum. Met bus 66 gaan we op weg. De tram heeft vrije baan maar de bus staat lekker vast in de binnenstedelijk file. We maken een tussenstop bij de Knesset. Geen gezellige omgeving, veel hekken en bewakers. We nemen snel een kijkje bij de Menora en lopen door naar het museum. Dit is enorm, veel grote ruimtes waar weinig instaat. We gaan al snel naar de topattractie de Dode Zeerollen. Hiervoor is een speciale witte koepel gebouwd. De verwachtingen zijn hoog gespannen. Helaas weer een teleurstelling. Er zijn alleen kleine fragmenten van teksten te zien

We pakken de bus naar de centrale markt. We lopen een tijdje rond en eindigen in de Beerbazaar waar wij een proefplankje tapbier bestellen. Vervolgens op zoek naar een restaurant. Die we snel vinden en waar we prima hebben gegeten. Daarna met de tram richting ons hotel.

Tot morgen

Groetjes