Dag 6 Via dode Zee naar Middellandse Zee

5 februari 2020 - Jaffa, Israël

Volgers,

Vanmorgen wederom vroeg op gestaan. Toen we gingen ontbijten zagen we twee touringcars op het piepkleine parkeerterrein staan. Hierdoor kansloos om met onze auto het parkeerterrein te verlaten. Net toen we onze koffers in auto hadden gelegd ging een van de bussen weg en konden ook wij met enige moeite en gestress vertrekken.

Via Palestijns gebied rijden we via weg 1 en 90 naar de Dode Zee. We zijn al vroeg bij onze eerste stop de Oase van Ein Gedi, een vallei met watervallen en begroeiing. We liepen in een half uur via een pittig pad naar de David Waterval.

Aansluitend door gereden naar Masada. Een oud paleis en fort boven op een rots. Symbool van het Joods verzet want in het jaar 73 hielden 1.000 Joden lang stand tegen een Romeinse legermacht met 15.000 soldaten. Je kan naar boven lopen via het slangenpad. We kiezen voor de kabelbaan. Is enorm plateau met veel gebouwen en uitzicht naar alle kanten. We lopen alles langs en ook hier weer heel veel trappen. Erg indrukwekkend en een van de hoogtepunten van deze reis.

Dan op zoek naar een zwemgelegenheid. Dit viel niet mee. Je mag bijna nergens zwemmen in de Dode Zee of je bent afhankelijk van de hotels die hun strand voor eigen gasten hebben. Uiteindelijk vinden een openbare strand in Ein Bokek aan het zuidelijk deel van de Dode. Zee. We hebben geluk we vinden een parkeerplek en er zijn verkleedcabines en douches.

We dobberen, zwemmen is onmogelijk, in de Dode zee terwijl een Franse dame veel foto’s van ons maakt. We hebben al een keer in Jordanië in de Dode Zee gezwommen maar het is wederom een bijzondere ervaring. Na een koude douche en een hartig broodje rijden we richting Tel Aviv. We willen de zuidelijke route nemen. Helaas bleek dat de hoofdweg 31 is afgesloten. We moeten weer terug naar Jeruzalem en vanuit daar richting Jaffa rijden. Al met al een uur extra maar ter compensatie fantastisch beelden van de ondergaande zon in de Dode Zee.

Rond 19.00 uur komen we bij ons hotel in Jaffa. Via een code in de Turquoise deur kunnen we naar binnen. Het is een klein kunstig versierd hotel. Na onze installatie in de kamer lopen we naar de hoofdstraat waar we eten bij een Italiaan.

Tot morgen

Groeten Leo en Monique.