Autorijden in Israël

3 februari 2020 - Jeruzalem, Israël

Volgers,

Ik realiseer me dat ik nog weinig heb verteld over het rijden in Israël.

De wegen zijn over het algemeen goed en de bewegwijzering is in het Hebreeuws en in het Engels. De Israëlieten zijn ongeduldiger dan we in West Europa gewend zijn, toeteren snel en halen rechts in. Maar stoppen netjes voor verkeerslichten en zebrapaden, geven je ruimte en rijden niet overdreven hard. Als je zelf rustig blijft is het prima te doen.

We hebben onderweg geen internet en geen navigatie gehuurd. Maar met een gedownloade Google Maps offline kaart van Israël en onze Tom Tom met wereldkaart redden we ons prima. Bijvoorkeur rijden we op de Tom Tom. De huurauto heeft een keurige USB aansluiting, onze kaarten zijn actueel en de GPS doet het perfect en de Tom Tom wijst de goede weg na de invoering van het adres.

Dit laatste is niet altijd eenvoudig. De Hebreeuwse letters zijn abacadraba voor ons. Dan maar in het Engels zou je denken. Inmiddels zijn we er achter dat kleinere plaatsen en straten meerdere vertalingen in het Engels hebben. Van de plaats Kapernaum hebben we wel vijf verschillende vertalingen gezien. Helaas hanteert de Tom Tom niet dezelfde Engelse namen als Google maps. Dus af en toe moeten we improviseren of op de offline kaart rijden. Tot op heden alle bestemmingen gevonden. De auto had vandaag een dagje rust en is op parkeerplaats van het hotel blijven staan.

Tot de volgende keer

Leo