Finish in Besançon- 9 augustus

9 augustus 2023 - Osselle, Frankrijk

De camping is rustig gelegen maar wel in nabijheid van luidende kerkklokken. Gelukkig luidt de klok s’nachts niet. Om 7.00 en 7.02 uur wordt er geluid. Het is ons niet duidelijk of het gaat om een of twee kerkklokken. De camping heeft geen winkeltje dus ontbijten we met koffie en chocolade koekjes dit we nog op voorraad hadden.

De omgeving van de camping is een Walhalla voor een weg- en waterbouwer. Meanderende rivieren, verbindingkanalen, sluizen en zelfs een scheepstunnel. We bezoeken de sluizen nummer 56 en nummer 57 en de scheepstunnel van Thoraise. Deze tunnel is door een rots onder een plaatsje heen geboord. Dit combineren we met het zoeken van een aantal geocaches. Dus Monique heeft geen reden tot klagen.

We rijden door naar Besançon. We hebben deze vakantie geen goede klik met Franse restaurants. Daarom een nieuwe poging, nu rond lunchtijd. Wederom geen succes, we moeten zo lang wachten op ons voorgerecht dat we onze drankjes afrekenen en elders een broodje gaan halen.

Besançon is de geboorteplaats van schrijver en staatsman Victor Hugo zijn naam kom je op veel plekken tegen. Toevallig heb ik deze vakantie Les Miserables gelezen. Hugo als voornaam is voor ons veel belangrijker. Onze kleinzoon is ver weg en wordt gemist. De vele foto’s en het dagelijks video bellen zorgt voor enige compensatie.

We sluiten af met een bezoekje aan de Citadel. Hier zij we getuige van de finish van de etappe van onze Tour de France.

De finishlijn streep is getrokken op de citadel van Besançon. De laatste meters gaan nog pittig omhoog hierdoor wordt het lastig voor de vlakke weg sprinters. Dit is toch meer een aankomst voor de echte krachtpatsers. Van Aert en van der Poel duelleren om de overwinning. Dit maal gaat van Aert met de overwinning aan de haal. Wereldkampioen van der Poel moet genoegen nemen met een tweede plaats. Hiermee eindigt de rapportage van de Tour de France maar deze reislogger krijgt nog vervolg.