Met de trein naar Vilnius

17 augustus 2019 - Rudiskes, Litouwen

Gisteren was het frisjes. Voor Monique de gelegenheid om de kachel, op halve sterkte, uit te proberen. Vanmorgen bijtijds op gestaan want we gaan met de trein naar Vilnius, hoofdstad van Litouwen.

Met de trein

Deze gaat maar een keer per keer per dag dus missen is geen optie. We parkeren bij station en een klein uurtje later zijn we in Vilnius. De trein is een echte bommel die ook bij een soort bushaltes stopt maar is verrassend nieuw, modern en zelfs voorzien van een rolstoellift. Een enkeltje kost 2,40 euro per persoon.

Vilnius

Vilnius is de hoofdstad van Litouwen. Het oude centrum is groot en staat vol met kerken en overheidsgebouwen. Bij de eerste kerk die we binnen stappen zijn we per ongeluk getuige van de doop van een kind. We hebben een een paar uur nodig om het oude centrum te doorkruisen. Moe van het lopen gaan we lunchen op het terras vlak bij het paleis van de groothertog. We hebben een mooi plekje met zicht om het plein. We nemen een biertje en papa waagt zich een een traditioneel Litouws gereed, vlees in aardappelpuree of iets dat daar op lijkt, bijzonder maar eetbaar. Monique houdt het bij een hamburger.

Na de lunch beklimmen we de heuvel waar de toren Gerdiminas op staat en bezoeken we Ozupio, een soort kunstenaarsdorp. De bruggen naar dit gebied hangen vol met sloten. We zien meerdere bruidegommen hun bruid over deze bruggen dragen en aansluitend hangen zij samen een slot aan de bruggen. Ook andere mannelijke gasten dragen een vrouw over de brug. Waarschijnlijk een traditie.

De trein terug gaat pas om 18 uur dus we hebben voldoende tijd om nog enkele geocaches te zoeken. Een aantal kunnen we niet vinden en een is niet te pakken omdat we geen magneet bij ons hebben.  Maar toch 6 gevonden en dat op internationale geocache dag.

Weer op de camping

Iets na 19 uur zijn we terug op de camping. Vanmiddag uitgebreid geluncht dus we houden het bij brood, sla en restjes die we nog hebben.

Morgen breken we de tent op en reizen we door naar Letland