Reis naar zuidoostelijke punt van Zweden

26 augustus 2019 - Kristianopel, Zweden

Zweedse schrijvers

Om vast in de stemming te komen lezen wij beiden Zweedse detectives romans. Monique leest Wallander die woont en werkt in Ystad in het uiterste zuidelijke puntje van Zweden. Ik lees Martin Beck. Zijn werkgebied ligt tussen Stockholm en Malmo, het gebied waar we door heen rijden vandaag. Net het boek vrouw in Gotakanaal uitgelezen. Het Gotakanaal is een verbinding tussen het Kattegat en de Oostzee. Destijds een hoogstandje van de Zweedse Weg-en Waterbouw. De verbinding loopt deels over meren en deels via een kanaal van 190 kilometer met 58 sluizen. Waarvan 11 op een rij vlak bij Berg.

Sluizenterreur

Berg ligt ongeveer om de route die we willen nemen. We zijn vroeg klaar om te vertrekken. Dus voldoende tijd om af te slaan naar Berg. Dit voorstel werd met veel enthousiasme door Monique ontvangen. Rond 11.30 uur zijn we in Berg. Het sluizen stelsel met 11 sluizen is interessant voor een weg-en waterbouwer. Gelukkig ligt er ook een geocache voor mensen met ander interesses. Helaas komt het aantal bootpassages niet overeen met het recent gelezen boek. Uiteindelijk komt er een boot langs om het sluizencomplex te passeren.

Campingleed

Het is nog een flink stuk rijden naar de zuidwest van Zweden. Pas rond 17.30 uur komen we aan op de boogde camping. Deze is echter al gesloten. Het seizoen zit er op zegt een bord bij de ingang. Gelukkig ligt dicht bij, in Kristianopel, wel een camping die wel open is maar waar geen beheerder meer aanwezig is. Zoek maar een plekje staat er bij de poort. Dat doen we en we staan vlak bij de Oostzee. Monique kookt en tegen 20.00 uur gaan we eten.

Morgen een rustdag

1. Ria:
    26 augustus 2019
    Camping gesloten, dat begrijp ik wel😜