Struinen rond de zandduinen

1 februari 2024 - Ifri, Marokko

Vandaag gaan we bijtijds ontbijten. We zijn al tegen 10 uur in het zuidelijker gelegen Merzouga, de laatste nederzetting voor de woestijn begint. Hier houdt letterlijk de asfalt weg op en begint de woestijn. We zien de zandduinen van Erg Chebbi vlakte liggen. In Merzouga is een toeristen circus opgebouwd, je kan slapen in luxe tenten, rond rijden op een dromedaris of een 4-wheels-tour maken. Je krijgt dan een kopje thee bij een Berbertent en je kan de plekken zien waar de film Lawrence van Arabië is opgenomen. Een zelfde tour hebben we in het verleden in Jordanië gemaakt. Met het verschil dat de film Lawrence van Arabië in de Wadi Rum woestijn in Jordanië is opgenomen. We beperken ons tot het bewonderen van de zandduinen op enige afstand en het oppikken van een geocache op de lokale camping.

We rijden westwaarts door talloze rotsvlaktes en rotsformaties. Onderweg kom je overal politieposten tegen. Zo'n 10 per dag ongeveer. Tot nu tot werden steeds door gewuifd. Vandaag werden we er uit gepikt. We moesten onze papieren van de huurauto en identiteitspapieren laten zien. Ik moest me vervoegen bij de hoofdagent. Ik had blijkbaar niet volledig gestopt bij het bordje politie controle. Ik kwam er met een berisping mee weg. Door de controle vergaten we af te slaan en moesten we keren en opnieuw langs dezelfde politiecontrole. Uiteraard ben ik toen keurig gestopt waarna we als vanouds werden doorgewuifd.

We overnachten vannacht in Boumalne du Dades in een idyllische kashba. Ons huurauto staat op de binnenplaats achter een goed geconserveerd klassiek Renault 4. We zijn er al rond 4 uur en kunnen daardoor nog een uurtje van de zon genieten in de ligstoelen langs het zwembadje.

We zijn de enige gasten in de knutterige accommodatie. Toch wordt er een verse maaltijd voor ons bereid deze nuttigen we binnen voor het haardvuur. De kashba ligt achter het huis van de familie en wordt verhuurd aan toeristen. Onze gastheer is voor beroep berggids en gaat regelmatig met groepen de bergen in (boven de 4.000 meter).

We blijven naar de maaltijd plakken bij het haardvuur. Onze kamer is een stuk kouder. Het wordt een frisse nacht. Gelukkig zijn er voldoende dekens.

Tot het volgende bericht.

Groetjes Monique en Leo

1. Laura:
    3 februari 2024
    Wat een leuke foto bij de haard!