Two stars are born

2 februari 2024 - Ouarzazate, Marokko

Als we ’s morgens opstaan is het 2 graden. Door de extra deken vannacht niet koud gehad. Het ontbijt wordt op dezelfde plek geserveerd als het avondeten gisteren avond. Nu wordt de ruimte verwarmd door een gaskachel dat er speciaal voor ons is neergezet. Na het ontbijt verlaten we Boumalne du Dades en rijden we naar de Dadès Kloof.  Deze is kloof met steile wanden waar je met de auto door heen kan rijden. Op het smalste punt liggen de twee wanden maar enkele meters uit elkaar maar de weg loopt gewoon door. We nemen ook enkele spectaculaire passen. De moeite waard.

Dit kan niet gezegd worden over Kalaât M’Gouna, de bekendste rozenvallei van Marokko. De beroemde rozen die hier groeien worden verwerkt tot rozenwater, een product dat in Marokko in veel gerechten gebruikt wordt. Februari is niet bepaald het rozenseizoen.

Onderweg stoppen bij een restaurant om iets te klein te eten. Het restaurant beloofd een terras met panoramisch uitzicht. In de praktijk blijkt dit zicht op een muur van een naastgelegen gebouw te zijn. Op de menukaart staan alleen een driegangenmenu’s tegen een stevige prijs. We maken rechtsomkeert en halen iets verder op een heerlijk broodje.

Terwijl we op ons broodje wachten boeken we onze overnachtingsplaats voor vanavond. We hebben onze overnachtingsplekken niet van te voren vastgelegd. We hebben een route met mogelijke overnachtingplekken als basis. Ons eerste hotel in Casablanca hadden wel al eerder geboekt maar de andere accommodaties boeken we een dag voor te voren of in het begin van de middag als we ongeveer weten wanneer we aankomen. Monique maakt er hele studie van om de beste locatie te vinden, een combinatie van goede reviews, prijs/kwaliteitsverhouding, knutterigheid en soms gewoon de aanbieding van de dag.
Dit keer is sentiment bepalend voor onze keuze. We gaan naar Hotel Oscar, naamgenoot van onze geliefde rode kater die onlangs is overleden. Hotel Oscar heeft ook een praktische bijkomstigheid maar daar lees je zo meer over.

We rijden door een brede vallei met palmen begroeide oases, vruchtbare akkers en eeuwenoude kasbah’s.
Deze werden in het verleden gebouwd van leem en de meeste zijn er verval. De leem valt langzaam uit elkaar. Hier en worden de lemen bouwsels opgeknapt. Bij een renovatie project in Skoura vinden we een geocache in een lemen muur in zeer matige staat. Geocachen kan best gevaarlijk zijn.

Hotel Oscar ligt pal naast de Atlas studio’s. Een locatie waar veel redelijk bekende films maar nog veel meer minder bekende Chinese en Franse B-films zijn opgenomen. Het terrein staat vol met decors in overdekte hallen maar ook gewoon buiten. Je mag alleen onder begeleiding van een gids het terrein. We kopen een kaartje en kunnen direct aansluiten bij de groep van 16.15 uur, circa 15 personen van diverse nationaliteiten.
We worden in hoog tempo langs diverse decors geleid. Sommige zijn speciaal voor een specifieke film gebouwd andere zijn na een klein modificatie in meerdere films gebruik. Vooral de decors uit Egyptisch, Griekse en Romeinse tijd zijn veelvuldig aanwezig. Op de locatie waar Asterix en Obelix bezoeken Cleopetra is opgenomen maken wij ons filmdebuut. De gids neemt een filmpje op waarin alle gasten een klein rol hebben. Wij zijn zo te spreken over ons filmdebuut dat ik gelijk een eigen filmlabel heb opgericht.

Na het enerverende en grappige bezoek aan de Atlas studio drinken we een biertje aan de rand van het zwembad. We sluiten de sentimentele cirkel af door in het hotel een Oscar Burger te nuttigen.

Tot het volgende bericht.

Groetjes Monique en Leo

1. Claudia:
    3 februari 2024
    Zo heerlijk jullie verhalen te lezen,en wat een spectaculaire rit.
  2. Nicole:
    3 februari 2024
    Wat een prachtig land! Leuk zo mee te reizen